Wednesday, May 8, 2013

Business Plan - Bakery

Pelan Perniagaan Bakeri

(diambil daripada  http://wwww.1f1s.com)

1f1s Bakeri  


1.0 Ringkasan Eksekutif  Pengenalan

1f1s Bakeri Jalinan Bumi (1f1sBJB) adalah secawan kopi dan bakeri yang memulakan penubuhan runcit terletak di Shah Alam Selangor.

1f1sBJB jangka akan menarik minat sekumpulan asas pelanggan setia dengan berbagai jenis produk-produk kopi dan pastrinya. Syarikat merancang membina satu kedudukan pasaran kukuh di bandar, disebabkan oleh pengalaman rakan industri dan iklim bersaingan sederhana di kawasan. 1f1sBJB menawarkan produk-produknya pada satu harga yang kompetitif untuk memenuhi permintaan pasaran tempatan kawasan penduduk pendapatan tinggi dan pelancong-pelancong. Syarikat 1f1sBJB adalah ditubuhkan dalam negeri Selangor. Ia adalah dimiliki bersama dan diurus oleh dua rakankongsinya. En. Shahrin mempunyai pengalaman luas dalam jualan, pemasaran, dan pengurusan, dan adalah naib presiden pemasaran bersama Shahrom, yang pernah bertugas sebagai ketua pegawai kewangan dengan Red Roasters kedua-duanya dengan deretan kedai, KelanaJaya Business Centre. Syarikat bercadang untuk mengupah dua orang pembuat roti pastri sepenuh masa dan enam espressyang sambilan bagi menangani operasi-operasi perkhidmatan pelanggan hari ke hari. 

Produk Dan Perkhidmatan 1f1sBJB menawarkan satu barisan kepelbagaian kopi yang luas dan produk-produk kopi espreso, semua daripada biji-biji kopi Columbia berkualiti tinggi yang diimport. 1f1sBJB memenuhi segala kehendak pelanggan-pelanggannya di samping menyediakan kopi setiap pelanggan dan produk-produk kopi espreso dibuat dilokasi untuk disesuaikan dengan citarasa pelanggan. Bakeri menyediakan hidangan produk-produk bakeri dan pastri segar semasa operasi-operasi perniagaan. Enam hingga lapan kumpulan bakeri dan produk-produk pastri tersedia sepanjang hari bagi memastikan barangan baru sentiasa boleh didapati.

 Pasaran Industri peruncitan kopi di Malaysia mengalami pertumbuhan pesat baru-baru ini. Hawa laut sejuk di barat daya Selangor merangsang penggunaan minuman panas sepanjang tahun. 1f1sBJB ditubuhkan untuk membangunkan asas pelanggan tetap dan besar, dan oleh itu akan menumpukan perniagaan dan pemasarannya pada penduduk-penduduk tempatan, pasaran sasaran dominan. Ini akan menjadi satu asas pendapatan sihat, konsisten dengan memastikan kestabilan perniagaan. Tambahan pula, trafik pelancong adalah dijangka lebih kurang 35% daripada hasil. Darjah penglihatan tinggi dan produk-produk kompetitif dan perkhidmatan yang pantas ialah kritikal untuk menawan segmen pasaran ini.

Pertimbangan Kewangan 1f1sBJB dijangka mengumpul RM110,000 modalnya sendiri, dan meminjam RM100,000 dari MARA selama sepuluh tahun tempoh pinjaman. Ini menyediakan pukal pembiayaan semasa dikehendaki. 1f1sBJB menjangka jualan kira-kira RM491,000 pada tahun pertama, RM567,000 pada tahun kedua, dan RM655,000 pada tahun ketiga rancangan. 1f1sBJB harus mendapat pulang modal pada bulan keempat operasinya apabila jualan-jualannya berterusan bertambah. Keuntungankeuntungan untuk tempoh masa ini dijangka kira-kira RM13,000 pada tahun 1, RM36,000 pada tahun 2, dan RM46,000 pada tahun 3. Syarikat tidak menjangka apa-apa masalahmasalah aliran wang.



1.1    Misi
1f1sBJB bertujuan untuk menawarkan kopi, kopi espreso, dan produk-produk pastri berkualiti tinggi pada satu harga yang kompetitif untuk memenuhi permintaan pertengahan - untuk pasaran kawasan penduduk tempatan berpendapatan tinggi dan pelancong-pelancong.

1.2 Kunci Kepada Kejayaan 
Kunci-kunci kepada kejayaan 1f1sBJB termasuk:
1.     Menyediakan produk berkualiti tinggi dengan perkhidmatan pelanggan peribadi.
2.     Meletak harga kompetitif.  

2.0 Ringkasan Syarikat  
1f1sBJB adalah sebuah kedai roti dan kedai kopi diurus oleh dua rakan. Rakan-rakan ini mewakili jualan / pengurusan dan kewangan / pentadbiran. Rakan-rakan akan menyediakan pembiayaan daripada simpanan sendiri mereka, yang akan meliputi belanja-belanja memulakan dan menyediakan kusyen kewangan untuk bulan pertama operasi. Peminjaman sepuluh tahun SME (MARA) akan meliputi lain-lain pembiayaan yang diperlukan. Syarikat merancang membina satu kedudukan pasaran kukuh di bandar, disebabkan oleh pengalaman industri rakan kongsi dan iklim bersaingan sederhana.

2.1 Pemilikan Syarikat  
1f1sBJB telah ditubuhkan dalam negeri Selangor. Ia dimiliki bersama oleh dua rakan.

2.2 Sejarah Syarikat 
1f1sBJB adalah sebuah syarikat memulakan. Biaya akan datang daripada modal rakan dan satu peminjaman sepuluh tahun MARA.



3.0 Produk  
1f1sBJB menawarkan satu barisan kepelbagaian kopi yang luas dan produk-produk kopi espreso, semua daripada biji-biji kopi Columbia berkualiti tinggi yang diimport. 1f1sBJB memenuhi segala pelanggan-pelanggannya di samping menyediakan kopi setiap pelanggan dan produk-produk kopi espreso dibuat dilokasi untuk disesuaikan dengan kemahuan pelanggan.  Bakeri menyediakan hidangan produk-produk bakeri dan pastri segar semasa operasi-operasi perniagaan. Enam hingga lapan kumpulan bakeri dan produk-produk pastri tersedia sepanjang hari bagi memastikan barangan baru sentiasa boleh didapati.  

4.0 Analisis Pasaran  
Tumpuan 1f1sBJB adalah memenuhi permintaan asas pelanggan penduduk tempatan, serta satu paras trafik pelancong daripada lebuhraya-lebuhraya berdekatan.

4.1 Segmentasi Pasaran 
1f1sBJB menumpukan pada pasaran-pasaran pendapatan tengah dan atasan. Segmen-segmen pasaran ini majoritinya menggunakan produk-produk kopi dan kopi espreso.
      • Penduduk-penduduk Tempatan
      • 1f1sBJB akan membangunkan satu asas pelanggan tetap yang besar.

Ini akan memberi asas pendapatan sihat, konsisten dengan memastikan kestabilan perniagaan.  Pelancong Trafik pelancong memberi kira-kira 35% dari hasil. Darjah penglihatan tinggi dan produkproduk dan perkhidmatan kompetitif adalah kritikal untuk menawan segmen pasaran ini.

4.1.1 Analisis Pasaran 
Carta dan jadual di bawah menggariskan potensi pasaran jumlah pada segmen-segmen pelanggan.

4.2 Strategi Pasaran Sasaran  
Pasaran sasaran dominan untuk 1f1sBJB adalah satu aliran tetap penduduk-penduduk tempatan. Pelanggan peribadi dan berkhidmat pada harga yang kompetitif adalah kunci kepada menawan bahagian pasaran tempatan pasaran sasaran ini.

4.2.1 Keperluan Pasaran 
Kerana Selangor mempunyai permintaan kepada keselesaan dan kualiti hidup, produk-produk kopi panas adalah sangatlah laris. Iklim panas juga memberi keinginan rasa dingin, produkproduk kopi ais adalah pilihan pertama, bersama dengan satu keperluan yang lebih perlahan tetapi konsisten untuk produk-produk kopi panas. Banyak aktiviti hari berlaku dalam jam-jam pagi sebelum sepuluh pagi., dengan agak aliran mantap untuk selebih hari.

4.3 Analisis Perniagaan 
Khidmat Peruncitan industri kopi di Malaysia mempunyai pertumbuhan yang pesat baru-baru ini berpengalaman. Hawa laut sejuk di barat daya Selangor merangsang penggunaan minuman panas sepanjang tahun. Kaki minum kopi dalam Selangor adalah cerewet mengenai kualiti minuman ditawarkan di banyak kawasan. Walaupun persaingan rendah dalam kawasan, 1f1sBJB akan meletakkan dirinya sebagai suatu tempat mana para pelanggan boleh menikmati secawan kopi sedap dengan pastri yang baru dalam satu persekitaran yang menenangkan.

4.3.1 Persaingan Dan Corak-corak Pembelian 
Bersaing dalam kawasan tempatan adalah agak jarang dan hampir tidak memberi tahap kualiti produk dan perkhidmatan pelanggan sebagaimana 1f1sBJB. Pelanggan-pelanggan tempatan sedang mencari produk berkualiti tinggi dalam satu suasana yang menenangkan. Mereka ingin pengalaman yang unik, bergaya.

Pembelian peserta-peserta utama dan kopi ros berkualiti tinggi, keseluruhan bijian kopi dan, bersama dengan minuman kopi espreso Italian-style, sejuk dicampurkan minuman, kepelbagaian pastri dan konfeksi-konfeksi, kopi berkaitan aksesori-aksesori dan peralatan, dan satu barisan premium teh, menjual barang-barang ini terutamanya melalui syarikat beroperasi sebagai kedai runcit. Sebagai tambahan kepada jualan melalui syarikat beroperasi kedai runcit, peserta-peserta utama produk-produk kopi dan teh merjual saluran-saluran pengedaran terus lain (bidang operasi). Rantaian lebih besar mengubah campuran produk bergantung pada saiz setiap kedai dan lokasinya mereka. Kedai-kedai lebih besar menjalankan satu pilihan yang luas bijian seluruh kopi dalam pelbagai saiz-saiz dan bermacam-macam aneka pembungkusan, serta satu kepelbagaian peralatan membuat kopi- dan kopi espreso dan aksesori-aksesori ibarat pengisar-pengisar kopi, pembuat-pembuat kopi, mesin-mesin kopi espreso, penapis kopi, kontena-kontena penyimpanan, gelas mengembara tak bertangkai dan kole. Kedai-kedai dan gerai-gerai lebih kecil lazimnya berjual satu barisan penuh kopi minuman, lebih terhad pemilihan keseluruhan bijian kopi, dan beberapa aksesori ibarat gelas perjalanan tak bertangkai dan cetakan lambang. Sepanjang tahun fiskal 2007, jualan runcit industri campuran oleh jenis produk adalah kira-kira 73% minuman, 14% barang makanan, lapan peratus keseluruhan bijian kopi, dan lima peratus peralatan dan aksesori-aksesori membuat kopi.  Jenama peserta-peserta dari segi teknologi faham kopi segar dan kopi produk-produk berkaitan boleh didapati dengan mudah melalui pesanan mel dan dalam talian. Tambahan pula, katalog-katalog pesanan mel bantuan kopi, barang-barang makanan tertentu, dan memilih peralatan dan aksesori-aksesori membuat kopi, telah dibuat boleh didapati dari beberapa peserta lebih besar. Bantuan kedai-kedai laman-laman web dalam talian yang membenarkan para pelanggan kopi untuk melihat dan membeli, hadiah, dan barang-barang lain melalui Internet telah menjadi semakin biasa juga.

5.0 Strategi Dan Pelaksanaan
1f1sBJB akan berjaya dengan bantuan pengguna-pengguna kopi berkualiti tinggi, kopi espreso, dan produk-produk bakeri dengan perkhidmatan peribadi pada harga yang kompetitif.

5.1 Segi Persaingan 
Persaingan 1f1sBJB adalah persaingan tahap agak rendah dalam kawasan tempatan dalam bidang khusus ini.  

5.2 Strategi Jualan 
Saperti carta dan jadual dibawah, 1f1sBJB menjangka jualan kira-kira RM491,000 pada tahun pertama, RM567,000 pada tahun kedua, dan RM655,000 pada tahun ketiga rancangan itu.  



6.0 Pasukan Pengurusan  
Shahrin mempunyai luas berpengalaman dalam jualan, pemasaran, dan pengurusan, dan adalah naib presiden pemasaran dengan Shahrom. Shahrom pernah bersama Burper Foods. Shahlan membawa pengalaman dalam bidang kewangan dan pentadbiran, termasuk semasa bertugas sebagai ketua pegawai kewangan dengan Red Roasters kedua-dua dan deretan kedai kopi, KelanaJaya Business Centre.  

6.1 Rancangan Kakitangan 
Seperti rancangan kakitangan dibawah, 1f1sBJB jangka untuk membuat penting pelaburan dalam jualan-jualan, sokongan jualan, dan kakitangan pembangunan produk.


7.0 Rancangan Kewangan  
1f1sBJB jangka untuk mengumpul RM110,000 modalnya sendiri, dan peminjaman MARA RM100,000 selama sepuluh tahun tempoh. Ini menyediakan pukal pembiayaan semasa yang dikehendaki.
7.1 Analisis Pulang Modal 
Analisis Pulang Modal 1f1sBJB adalah diasaskan purata tahun pertama dalam rajah untuk jumlah jualan dalam unit-unit, dan belanja operasi. Ini dipersembahkan sebagai setiap unit pendapatan, setiap unit belanja, dan kos tertentu. Andaian-andaian konservatif ini semakin menuju anggaran yang tepat risiko sebenar. 1f1sBJB harus pulang modal pada bulan keempat operasinya apabila pertambahannya berterusan.

7.2 Unjuran Untung Dan Rugi 
Seperti carta Untung dan Rugi mengemukakan, 1f1sBJB menjangka untuk pertumbuhan kukuh terus dalam keuntungan pada tahun tiga operasi yang berikutnya.


7.3 Unjuran Aliran Wang 
Unjuran aliran wang menunjukan yang peruntukan-peruntukan untuk belanja-belanja berterusan adalah memadai untuk memenuhi apabila keperluan-keperluan perniagaan 1f1sBJB menghasilkan aliran tunai cukup untuk menyara operasi-operasi.

7.4 Kunci Kira-kira 
Berikut ialah unjuran Kunci Kira-kira untuk 1f1sBJB.


7.5 Nisbah-nisbah Perniagaan 
Jadual berikut mewakili nisbah-nisbah utama untuk peruncitan bakeri dan industri kedai kopi. Nisbah-nisbah ini adalah ditentukan oleh Standard Industry Classification (SIC) Kod indeks 5812, Eating Places.






0 comments:

Post a Comment